در نشست کارگروه توسعه و روان سازی ترانزیت که به میزبانی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و با موضوع توسعه ترانزیت در مسیر شرقی غربی کشور برگزار گردید، بر تقویت ظرفیت های ترانزیت و زیرساخت های پایانه های مرزی و رفع موانع موجود در مسیر کریدور شرقی - غربی کشور تاکید شد .
به گزارش روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای ، امین ترفع مدیرکل دفتر تجاری سازی و امور تشکل های وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه تحلیل روند ترانزیت در سال گذشته نشان دهنده روند صعودی قابل توجهی در بخش جادهای و ریلی نسبت به سال ۹۹ است ، اظهار داشت : به منظور حفظ این روند و تلاش در راستای افزایش میزان ترانزیت در سال جاری سناریوهای مختلفی متصور است که نیازمند بررسی کارشناسی و تحلیلهای آماری برای دستیابی به راهکارهای عملیاتی می باشد.
وی افزود : مقوله ترانزیت بخصوص ترانزیت فرآورده های نفتی تابع تصمیمات سیاسی و تحولات منطقهای و بینالمللی است، از این رو می بایست تاثیر این تحولات در این بخش بررسی و ارزیابی شود و پیشنهاد های عملی برای رفع محدودیت ها با همکاری و هماهنگی دستگاه های متولی در این بخش ارائه شود.
ترفع یکی از مصوبات این نشست را هدفگذاری آماری ترانزیت در پایانههای مرزی فعال کشور اعلام کرد و افزود: این هدف گذاری در راستای نیل به هدف کلان ترانزیت بالغ بر ۲۰ میلیون تن در کشور تدوین شده وضروری است ازسوی دستگاه های ذیربط مشکلات موجود در تحقق این هدف ، احصا و راهکارهای لازم تهیه گردد.
جواد هدایتی مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در این نشست گزارشی از تاثیر تحولات منطقهای در میزان ترانزیت از مرزهای کشور بیان کرد و افزود: با توجه به تمایل کشور چین به عنوان عمده ترین شریک تجاری کشورهای اروپایی به مسیر ترانزیتی شرقی غربی، تلاش در جهت انتقال کالای فوق از طریق کریدورهای عبوری از ایران، باعث افزایش میزان ترانزیت در سال جاری خواهدبود اگرچه با توجه به روند صعودی ترانزیت در فروردین ماه 1401 نسبت به سال های گذشته، دستیابی به هدفگذاریهای صورت گرفته در خصوص ترانزیت دور از دسترس نخواهدبود.
در ادامه نشست، گزارشهایی از طرف نمایندگان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و راهآهن ج.ا.ایران ارائه گردید.
براساس گزارشات ارائه شده ، ضمن اشاره به ملاحظات و استراتژی دولت چین برای انتقال کالا از دریا به خشکی ، و اولویت اصلی آن کشور به مسیر عبوری از مبداء چین به کشورهای قزاقستان ، ازبکستان ، ترکمنستان ، ایران، ترکیه و اروپا ، گلوگاه های فرایندی در حوزه های مدیریتی و زیرساختی نیز تشریح گردید.
همچنین در گزارشات ارائه شده، عمده ترین چالش های ظرفیتی در این بخش ، چندگانگی در سیاست گذاری و تصمیم سازی و تفرق دستگاه های مستقر در مرزها ، عدم همکاری دستگاه های ذی ربط در سوخت خروجی ناوگان ، جاده پسند نبودن برخی محمولات ترانزیتی از مبداء چین و مقرون به صرفه تر بودن حمل و نقل ریلی، عدم شکل گیری نظام لجستیک و زنجیره حمل و نقل متوازن در بنادر و پایانه های مرزی ، تنوع و تنافر مقررات حمل و نقلی ، گمرکی و تجاری و عدم تناسب با رویه های بین المللی ، و عمده ترین چالشهای زیرساختی نیز محدودیت ظرفیت به دلیل عدم انتقال عملیات مرزی به پسکرانه، کانالیزه نشدن محوطه گمرکی براساس توالی فرایندها و تشریفات مرزی، مشکلات انتقال وجوه، کمبود نیروی انسانی جهت فعالیت تمام وقت پایانه های مرزی و سایر موارد اعلام گردید.
بخش پایانی گزارش نیز به برنامه های راهبردی توسعه ترانزیت غرب به شرق ازجمله، ضرورت انعقاد هرچه سریع تر موافقتنامه حمل و نقل بین المللی جاده ای کالا و مسافر با چین و مغولستان ، توسعه ارتباطات راهبردی جاده ای و طراحی مدل های همکاری مشترک با رویکرد تضمین جابه جایی پایدار کالا ، بسترسازی حمل و نقل ترکیبی چند وجهی تحت رویه تیر منجر به تسریع فرایند حمل افزایش ایمنی و کاهش هزینه ، تبادل دانش و تکنولوژی در زمینه های مختلف هوشمندسازی و مدیریت پایانه های مرزی ، ضرورت اجرای پروژه های آزمایشی حمل کالا از مبداء چین تا مقصد ایران و کشورهای اروپایی به منظور احصاء مسائل و مشکلات مسیر اشاره گردید.
گفتنی است در این نشست سایر اعضا و نمایندگان کارگروه از جمله وزارت صمت، وزارت امور خارجه ،گمرک جمهوری اسلامی ایران ، سازمان بنادر و دریانوردی ، شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران ، اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران ، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی حضور داشتند و نظرها و راهکارهای پیشنهادی را در راستای دستور کار این نشست بیان کردند.
منبع:rmto.ir